dimecres, 26 d’octubre del 2022

Yoshinao Nambu, Karate Sankukai a Mallorca i un karateka que ens ha deixat: Salvador Cabalín

 

Salvador Cabalín, en una imatge de 2011

El passat dia 19 de juliol de 2022 va morir a Palma un dels històrics del Karate balear. Es tracta del sensei Salvador Cabalín López, una persona que durant anys va ser un dels referents del nostre art marcial a Mallorca. Crec que Salvador Cabalín feia anys que no practicava, almenys de forma pública, però puc assegurar que mai va deixar de dur el karate-do dins el seu cor. Jo no tenia gaire relació personal amb ell, però per casualitats de les nostres respectives professions, en els darrers anys vam coincidir en diverses ocasions i vam recordar temps passats.

A principis dels anys 70

Quan jo vaig començar a practicar karate, el mes d'octubre de l'any 1972, Salvador Cabalín ja era un karateka avançat, molt hàbil i potent i amb una gran experiència, sobretot en la pràctica del kumite. En aquell temps practicàvem el karate de l'escola Sankukai, creada pocs anys abans pel mestre Yoshinao Nambu, que tot i la seva joventut va ser un dels grans innovadors del karate japonès modern. Nambu sensei havia practicat abans l'estil Shukokai, liderat a la regió de Kobe pel mestre Chojiro Tani, un dels principals deixebles del mestre Kenwa Mabuni, creador de l'escola Shito Ryu. Però això és una altra història.

El fet és que, l'any 1971, el mestre Yoshinao Nambu va visitar Mallorca per impartir un seminari als llavors seguidors de la seva escola a l'Illa, concentrats als Dojo Kodokan, del carrer dels Horts de Palma. No conec bé la història de com es va desenvolupar aquell projecte, però la qüestió és que uns anys després (probablement devers l'any 1975) es va publicar un interessant document (en format de pel·lícula de 8 mm, en color i sonora) en el que el mestre Yoshinao Nambu demostrava els principis tècnics del Karate Sankukai. Per a la realització d'aquelles dues pel·lícules de devers mitja hora de durada cada una (dedicades respectivament a tècniques bàsiques i kumite, ja que crec que la de kata estava prevista, però no s'arribà a filmar), la persona que va assistir al mestre per a la demostració de les tècniques va ser precisament Salvador Cabalín.

Salvador Cabalín (esquerra) y Yoshinao Nambu en un fotograma de la pel·lícula
sobre karate Sankukai filamada a mitjans dels anys 70 (ca. 1975).

Un altre dia parlaré amb més detall del karate Sankukai, de les seves particularitats tècniques i filosòfiques i del que va significar per a mi, i significa encara, com a karateka haver-me iniciat precisament en aquest estil. Però avui, el que volia contar, és que en una de les meves trobades casuals amb Salvador li vaig comentar que jo conservava les cintes d'aquesta pel·lícula tècnica. I resultava que ell, tot i haver-les també protagonitzades, no en tenia cap exemplar. Llavors, vam quedar que jo li deixaria aquests films i ells els intentaria digitalitzar per conservar un record d'una època en la qual el karate era, crec, un dels eixos de la seva vida.

Per diferents motius (entre ells la pandèmia) mai vaig arribar a passar-li les pel·lícules. Fa tres mesos, també de forma indirecta vaig saber de la seva prematura mort, i vaig sentir molt no haver-ho fet.

Per això ara vull deixar aquí constància i em compromet a escriure algunes coses més sobre aquesta pel·lícula i el seu interessant contingut, sobretot per retre el meu petit homenatge a Salvador Cabalín que per a mi, en els meus inicis, va ser tot un referent dins l'art marcial en el qual jo em volia obrir camí.